Home

Lowlands blijft gesponsord ondanks tabakswet

20 augustus 2002.  Tabaksfabrikant Koninklijke Theodorus Niemeyer heeft een mogelijkheid gevonden om muziek- en theaterevenementen te blijven sponsoren.

Daarmee omzeilt de fabrikant van onder meer de shagmerken Samson en Javaanse Jongens het totale verbod op tabaksreclame, dat op 7 november ingaat.

Nieuwe merken
Het geheim van Niemeyers constructie is, dat het al jaren geleden twee 'nieuwe' merken in de markt heeft gezet: het muziektijdschrift Samsonic en de horecaformule Javaanse Jongens Eetcafé. Volgens Niemeyer staan deze merken geheel los van de shagmerken waaraan ze zijn ontleend. Er zijn sponsorcontracten afgesloten met Lowlands (Samsonic), de Parade en North Sea Jazz (Javaanse Jongens Eetcafé).

Verbod is een strop
Het ministerie van Volksgezondheid verschilt van mening met tabaksfabrikanten over de precieze uitvoering van de Tabakswet. Volgens die nieuwe wet wordt het per 7 november verboden om reclame te maken voor tabak.
Het verbod is een strop voor festivalorganisatoren. Zo is het voortbestaan van het Drum Rhythm Festival onzeker en is de Marlboro Flashback Tournee, met Nederlandse muzikanten die nummers van hun favoriete artiesten coveren, een vroege dood gestorven. Ook de Philip Morris Kunstprijzen zullen verdwijnen.

Volgens Cees Foet, woordvoerder van Koninklijke Theodorus Niemeyer zullen de tabaksfabrikanten zich aan het reclameverbod houden. Hij ziet echter geen bezwaar in reclame-uitingen die verwijzen naar nevenproducten en nevenactiviteiten van een tabaksmerk. Wat Foet betreft zal reclame voor producten die gelieerd zijn aan tabaksmerken, nooit verboden worden. Hij verwijst hierbij ook naar merken als Dunhill, dat al sinds mensenheugenis horloges maakt. Foet: "Van Nelle mag toch ook gewoon reclame blijven maken voor koffie?"

Bron: Provinciale Zeeuwse Courant

Bron: BHZNet.nl
<< Terug naar overzicht
Dit is een website van BHZNet.nl - Nieuws uit Biddinghuizen

Realisatie: Sybit - Software op Maat