Tiende editie trendy Lowlands
10 augustus 2002.
Van een bescheiden popfestival met 7800 bezoekers is Lowlands in een decennium uitgegroeid tot het toonaangevende alternatieve pop- en cultuurevenement van de lage landen. Festivaldirecteur Eric van Eerdenburg wil aan de vooravond van de tiende editie niet achterover leunen. "Het steeds weer oppakken van nieuwe trends moet onze uitdaging zijn."
Lowlands in Biddinghuizen (Flevoland) heeft een reputatie als buitenbeentje in festivalland. Van 23 tot en met 25 augustus krijgt het terrein naast pretpark Six Flags een tentenkamp met plaats voor 60.000 kampeerders met culturele voorzieningen die passen bij een wereldstad.
Met honderd bands is de popmuziek de belangrijkste poot van A Campingflight to Lowlands Paradise, zoals het evenement officieel heet. Maar de tien podia bieden ook theater, moderne dans, cabaret, film, poëzie en literatuur. Wie cultuurmoe is, kan zijn of haar Lowlandskaartje gebruiken als toegangsticket voor Six Flags. Al met al een beduidend andere opzet in vergelijking met qua omvang vergelijkbare popfestivals als Pinkpop, Werchter (België) en Roskilde (Denemarken). Deze festivals hebben veel minder podia en bieden vrijwel alleen popmuziek.
Literair
Van Eerdenburg is dit jaar voor de derde keer de baas op Lowlands. "We proberen er een ideale stad neer te zetten. We willen alles brengen wat voor de jeugdcultuur interessant is", omschrijft hij het doel van 'zijn' evenement. "We hebben dit jaar een 'literaire afwerkplaats' in een camper. Een kwartier één op één met een schrijver in een camper. Onze bezoekers kunnen daar kennismaken met onder anderen Tim Krabbé, Karel Glastra van Loon en Rick de Leeuw."
In 1993, tijdens de eerste editie van Lowlands, wees niets er nog op dat het evenement zou uitgroeien tot een vaste waarde in festivalland. Met nog geen 8000 bezoekers werd het een financiële ramp. "Maar het was vooral heel speciaal", vertelt Van Eerdenburg, die er destijds ook al bij was. "In de eerste nacht hing er een bijzonder saamhorigheidsgevoel. Lowlands was vanaf het begin anders dan andere festivals. Zo speelde Quazar tijdens die eerste aflevering. House op een popfestival met rockers die uit hun dak gingen. Zoiets was nog niet eerder gebeurd."
Het contrast met 2002 is groot. Naast de al genoemde programmaonderdelen trekt het Love Hotel, een creatie van atelier Van Lieshout, de aandacht. Dit mobiele hotel omvat zes slaapcabines waar je je gedurende een uurtje discreet kunt terugtrekken (schone lakens verzekerd!), luidt al enige tijd de wervende tekst op de Lowlandswebsite
http://www.lowlands.nl. Het geesteskind van Van Lieshout staat in de Kunstdrome, waarvan de literaire afwerkplek ook deel uitmaakt. De kunstdrome maakt Lowlands met allerlei vormen van beeldende kunst cultureel nog diverser. Van Eerdenburg vindt dat daarin ook de kracht ligt van het festival. "Je kunt lang niet alles zien wat er is. Dat dwingt je om naar andere dingen te kijken, buiten de gebaande paden te gaan. Jongeren gaan hier bijvoorbeeld wel naar het theater. De tent met de dansvoorstellingen zat de afgelopen jaren steeds helemaal vol. Dit jaar komen er daarom twee dansvoorstellingen in de Golf-tent, een van de grootste podia."
Wit publiek
De gevarieerde programmering zonder mega-acts van Lowlands blijkt dit jaar opnieuw in de smaak te vallen bij het publiek. Bijna alle 60.000 beschikbare kaarten zijn drie weken voor het evenement al verkocht. Het publiek zal opnieuw vooral bestaan uit jonge witte mannen en vrouwen. Gekleurde Nederlanders zijn op Lowlands nog altijd een opvallende verschijning. Van Eerdenburg vermoedt dat Surinaamse en Marokkaanse Nederlanders weinig zin hebben in drie dagen kamperen. "In zuidelijke landen willen ze daar niet aan, lijkt het. In Spanje hebben ze bijvoorbeeld ook een poging gedaan om een soort Lowlands neer te zetten. Dat mislukte omdat de mensen niet wilden kamperen."
Bron : Brabants dagblad
Bron: BHZNet.nl
<< Terug naar overzicht